We helpen u graag
Supersnelle webservers en een betrouwbaar netwerk in Nederland en België zorgen ervoor dat uw website en e-mail draaien als een zonnetje! Mocht u vragen hebben of support nodig hebben, dan kunt u onderstaande veelgestelde vragen raadplegen.
Let op: we bieden geen telefonische support.
Storingen en onderhoud
Informatie over onderhoud en storingen vindt u op onze statuspagina.
Hulp bij veel gestelde vragen
@zonnet.nl/versatel.nl
Hoe voeg ik mijn e-mailaccount toe aan een e-mailprogramma?
Hoe wijzig ik het wachtwoord van mijn e-mailaccount?
Hoe vraag ik nieuwe inloggegevens aan voor het controlepaneel?
Ik wil graag de e-mails aan mijn Zonnet of Versatel adres laten doorsturen naar een ander e-mailadres. Wat is hier voor nodig?
Waarom wordt mijn verstuurde e-mail geblokkeerd?
Mijn mailbox is/blijft vol. Wat kan ik doen?
Hoe kan ik mijn abonnement upgraden?
Stap 1: Log in het Control Panel in via https://customer.zonnet.nl/ met de gegevens die u van ons ontvangen heeft met als onderwerp 'Jouw inloggegevens voor Zonnet'.
Stap 2: Wanneer ingelogd, klik bovenaan op 'Abonnementen' en vervolgens op uw abonnement.
Stap 3: Onderaan de pagina ziet u in een vak 'Meer mogelijkheden nodig?', klik op 'Upgraden'.
Stap 4: Kies vervolgens een gratis .nl domeinnaam en het E-mail Only pakket dat voor u geschikt is en klik op 'Volgende'.
Stap 5: Rond de bestelling af door te betalen.
U zult zien dat het nieuwe abonnement direct actief is en u kunt aan de slag.
Mijn @zonnet.nl of @versatel.nl e-mailadres is gekoppeld aan een Tele2 dienst en ik heb hier een vraag over. Kunnen jullie mij helpen?
Neem contact op met de helpdesk van Tele2.
Eigen domein e-mail
Mijn e-mailadres werkt niet meer. Wat kan er mis zijn?
Hoe voeg ik mijn e-mailaccount toe aan een e-mailprogramma?
Hoe wijzig ik het wachtwoord van mijn e-mailaccount?
Waarom wordt mijn verstuurde e-mail geblokkeerd?
Ik wil graag e-mails laten doorsturen naar een ander e-mailadres. Hoe doe ik dit?
Hoe vraag ik nieuwe inloggegevens aan voor het controlepaneel?
Contract en factuur
Hoe kan ik borg storten naar mijn klantaccount?
Ik wil mijn abonnement opzeggen. Hoe doe ik dat?
De tarieven gaan omhoog. Waarom? Mag dit?
Per 1 oktober 2022 zijn de tarieven van ‘E-mail behouden’ en ‘E-mail forwarden’ verhoogd.
Op de pagina https://www.zonnet.nl/prijswijziging staat alle informatie. U zult vanaf twee maanden voor de einddatum van uw contract zoals gewoonlijk betaalverzoeken ontvangen met daarin de aangepaste prijs.
In onze algemene voorwaarden staat beschreven dat wij tarieven mogen wijzigen. Dit kunt u lezen in artikel 8.1 van onze algemene voorwaarden op https://www.zonnet.nl/algemenevoorwaarden
Mijn @zonnet.nl of @versatel.nl e-mailadres is gekoppeld aan een accessdienst van Tele2. Ik heb dit abonnement opgezegd/ga dit abonnement opzeggen, maar wil mijn e-mailadres behouden. Wat moet ik doen?
Gebruik de Keuzehulp om tot een passend abonnement te komen: https://www.zonnet.nl/keuzehulp
Meer vragen
Algemeen
Waarom moet ik gaan betalen voor mijn e-mailadres?
Om de continuïteit van onze mail-, anti-spam- en anti-virusservers, alsook de benodigde software en onderhoud aan de systemen en netwerken te kunnen blijven waarborgen, zijn wij genoodzaakt al onze klanten te vragen om een kleine jaarlijkse vergoeding.
Welke betaalmethoden bieden jullie aan?
U kunt betalen middels iDeal, PayPal, Bankoverschrijving, SOFORT, Bancontact en KBC.
Kan ik een nieuw Zonnet- of Versatel e-mailadres aanvragen?
Nee, dit is niet mogelijk. Er zullen geen nieuwe e-mailadressen meer onder het domein zonnet.nl en/of versatel.nl worden uitgegeven.
Kan ik de opslagruimte van mijn bestaande Zonnet-/Versatel e-mailadres verhogen?
Dit is helaas nog niet mogelijk. U ontvangt automatisch bericht op het moment dat wij deze optie aanbieden.
Kan ik mijn bestaande Zonnet-/Versatel e-mailadres wijzigen?
Dit is helaas niet mogelijk.
Wat gebeurt er met mijn e-mails, nadat deze doorgestuurd zijn naar mijn nieuwe e-mailadres?
Alle e-mails, gericht aan uw Zonnet- of Versatel-adres, worden automatisch doorgestuurd naar info@uwgekozendomeinnaam.nl. Er zal geen kopie op de oude mailserver achterblijven.
Webmail
Hoe log ik in op de webmail?
Ga naar https://www.zonnet.nl/inloggen en log links bij ‘Inloggen Webmail’ in met het hele mailadres en het bijbehorende wachtwoord wat u ontvangen heeft per mail.
Let op, dit zijn andere inloggegevens dan die van het Control Panel. Wanneer u inlogt in het control panel met het wachtwoord van het mailadres, kunt u alleen dit mailadres beheren maar niet de mail uitlezen.
Wanneer u inlogt via de URL https://webmail.zonnet.nl/ hoeft alleen uw gebruikersnaam (gedeelte voor het '@'-teken) en het wachtwoord voor de e-mail ingevuld te worden.
Hoe maak ik een nieuwe e-mail?
Wanneer u een nieuwe e-mail wilt schrijven, klikt u linksboven op het gesloten envelopje “Opstellen”. Door hierop te klikken, maakt u een nieuwe e-mail aan. U komt in een nieuw scherm terecht. In het vak “Ontvanger” vult u het e-mailadres in van degene naar wie u de e-mail wilt versturen. In het vak daaronder kunt u de mail typen. Wilt u een bestand of foto toevoegen? Klik dan rechts van het bericht op “Bijlage toevoegen” of sleept het bestand naar de pijl rechts onderin. Selecteer een bestand en klik op “Toevoegen”. Het bestand is nu toegevoegd aan uw e-mail.
Hoe beantwoord ik een e-mail?
Open de mail die u wilt beantwoorden. Klik links bovenin op het icoontje met een poppetje om alleen de afzender te antwoorden. Klik op het icoontje met meerdere personen om iedereen te beantwoorden.
Hoe stuur ik een e-mail door?
Open de mail die u wilt doorsturen. Klik op het envelopje met een pijl ernaast om uw bericht door te sturen.
Kan ik een e-mail printen?
Ja dat kan, als u een printer hebt. In de werkbalk bovenin het menu staat een icoontje van 3 stippen “meer”. Kies in dat menu voor “Dit bericht afdrukken”. Hier staan ook de opties Opslaan, Als nieuw bewerken, Toon bron, Verplaats naar…, Kopiëren naar en open in een nieuw venster.
Kan ik een e-mail of meerdere verwijderen?
U kunt een e-mail verwijderen door het bericht te selecteren en op het prullenbakje te klikken. U kunt deze actie per e-mail herhalen of u kunt de mails die u wilt verwijderen te selecteren en te klikken op het "Prullenbakje" of op "verwijder".
Hoe haal ik een verwijderde e-mail weer terug?
Per ongeluk een e-mail verwijderd? Geen paniek! Mails kunt u eenvoudig terughalen door in het linker menu naar de map “Prullenbak” te gaan. Hier staan de verwijderde mails. Door een bericht te selecteren en bovenin de werkbalk te klikken op de drie stippen naast het potlood kunt u kiezen voor de optie “Verplaatsen naar…” U kiest dan zelf naar welke map u het bericht wilt verplaatsen. U kunt ook naar de map Prullenbak gaan, een mail selecteren en slepen naar een andere map.
Hoe leeg ik mijn "Prullenbak"?
U kunt alle mails in de “Prullenbak” verwijderen door op het tandwiel links onderin te klikken en de optie “Legen” te selecteren.
Hoe krijg ik alle ongelezen e-mails te zien?
Ga naar uw Postvak In, klik onderin de menubalk naast de drie horizontale streepjes en selecteer “Ongelezen”. In dit menu kunt u ook aangeven of u Gelezen, Gemarkeerde of Niet-gemarkeerde mails wilt zien.
Waar vind ik mijn adresboek?
In de werkbalk boven in gaat u via de knop “Adresboek” eenvoudig naar uw contactpersonen. Met de plusknop links onderin voegt u nieuwe contacten toe.
Waar kan ik mijn webmail instellingen beheren?
In de bovenste menubalk klikt u op de knop “Instellingen”. U komt dan bij de instellingen van uw Webmail. Hier kunt u kiezen uit Profiel, Mailboxweergave, Berichtenweergave, Berichten opstellen, Adresboek, Speciale mappen en Serverinstellingen.
Hoe stel ik een automatische ondertekening of handtekening in?
In de bovenste menubalk klikt u op de knop “Instellingen”. Vervolgens klikt u in het linker menu op “Identiteiten”, klik op uw e-mailadres en stel uw ondertekening in.
Hoe maak ik een nieuwe map aan?
In de bovenste menubalk klikt u op de knop “Instellingen”, vervolgens kiest u voor “Mappen”. Met de plusknop links onderin voegt u een nieuwe map toe.
Hoe selecteer ik mijn e-mails op datum?
U kunt uw e-mails op volgorde van datum selecteren door op “Datum” te klikken. De e-mails worden dan van oud naar nieuw of andersom weergegeven.
Hoe vol is mijn mailbox?
Wanneer u bent ingelogd op de webmail kunt u linksonder in beeld controleren aan de hand van het percentage hoe vol de inbox is. Staat hier een percentage hoger dan 80%? Verwijder dan een aantal mails. Daarna kunt u weer e-mails ontvangen. Doe dit ook wanneer het percentage 0% is en er wel e-mails in de inbox staan.
Melding: 'Quota exceeded', wat is dat?
Wanneer u deze melding krijgt in de Webmail dan is uw mailox vol en daardoor kunt u geen e-mails meer intvangen.
Melding: 'Message rejected', wat is dat?
De mails die naar u serstuurd worden, worden door onze mailserver afgewezen op basis van inhoud. Waarschijnlijk vanwege spamgevaar of virusgevaar.
Melding: 'Delivery status notification failure', wat is dat?
Het meegestuurde bestand is te groot. Onze mailboxen bevatten 30MB aan ruimte. Verwijder een aantal mails om ruimte te maken. Is het bestand in de bijlage groter dan 30MB? Dan moet de verzender hier rekening mee houden.
Administratief
Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens aanpassen?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen/controlpanel kunt u uw persoonlijke gegevens aanpassen. Zodra u ingelogd bent klikt u op Je gegevens bekijken/wijzigen. Vrijwel alle bij ons bekende gegevens zijn hier aan te passen. Gegevens die u niet aan kunt passen, zoals een bedrijfsnaam, BTW- of KvK-nummer, kunt u door ons aan laten passen. Stuur hiervoor een e-mail aan onze Servicedesk vanaf het bij ons bekende e-mailadres.
Is het mogelijk om meerdere personen toegang te verlenen tot het E-synergy control panel?
Het is mogelijk om meerdere personen toegang te verlenen tot het E-synergy control panel. Hiervoor kunt u een e-mail verzenden aan onze Servicedesk vanaf het bij ons bekende e-mailadres. Hierbij zien wij graag de voor- en achternaam van de nieuwe gebruiker en de gewenste gebruikersnaam tegemoet. Het wachtwoord zal door ons gegenereerd worden en is eventueel later door u zelf aan te passen via het E-synergy control panel.
Kan ik de gebruikersnaam en/of wachtwoord van het E-synergy control panel aanpassen?
Zowel de gebruikersnaam als het wachtwoord van het E-synergy control panel is door u zelf aan te passen. Zodra u ingelogd bent in het control panel klikt u op Inloggegevens wijzigen.
Is het mogelijk om een overzicht op te vragen van al mijn abonnementen?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u uw abonnementen inzien. Zodra u ingelogd bent klikt u op Abonnementen. Dit geeft u toegang tot al uw abonnementen. Tevens heeft u de mogelijkheid om een overzicht van uw abonnementen in Excel-formaat te downloaden.
Ik kan niet meer inloggen omdat ik geen gebruik meer maak van het bij jullie bekende e-mailadres. Wat moet ik doen?
Als u geen gebruik meer maakt van het bij ons bekende e-mailadres, is het aan te raden om ons een e-mail te sturen met een scan of kopie van uw legitimatiebewijs.
Hoe kan ik mijn abonnementen overdragen aan een andere klant van jullie?
U kunt een of meerdere domeinen verhuizen naar het account van een andere klant door de pushprocedure te gebruiken. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kan de nieuwe eigenaar zijn pushcode terugvinden. Deze code staat bij de optie Je gegevens bekijken/wijzigen. De pushcode geeft hij/zij aan u door. Als de nieuwe eigenaar nog geen klantenaccount heeft is deze door de nieuwe eigenaar zelf aan te maken via https://www.zonnet.nl/inloggen/signup.aspx. U logt op uw eigen account van het E-synergy control panel in. Daar klikt u onder de optie Abonnementen de desbetreffende domeinnaam aan. Vervolgens kiest u voor de optie Pushen naar andere klant. Met deze optie kunt u de domeinnaam overdragen aan de nieuwe eigenaar. De nieuwe eigenaar zal bericht krijgen over deze overdracht, zodat deze geaccepteerd kan worden. Het is mogelijk om de abonnementen van de domeinnaam (zoals een hostingpakket) tegelijkertijd over te dragen. Dit kunt u aangeven als u de domeinnaam overdraagt aan de nieuwe eigenaar. Wilt u deze abonnementen niet overdragen of worden deze niet geaccepteerd door de nieuwe eigenaar? Dan worden deze abonnementen gedeactiveerd. De contractdata van de abonnementen blijven onaangepast als u deze overdraagt aan een andere klant.
Welke betaalmethoden bieden jullie aan?
U kunt betalen middels iDeal, PayPal, Bankoverschrijving, SOFORT, Bancontact en KBC.
Hoe kan ik borg storten naar mijn klantaccount?
Waarom is mijn abonnement geblokkeerd?
U heeft van ons een e-mail ontvangen over de administratieve blokkade van uw abonnement. In deze e-mail kunt u terugvinden welke factuur dit betreft. In de desbetreffende factuur vindt u de bijkomende kosten en onze bankgegevens terug. U kunt de betaling van deze factuur alsnog voldoen onder vermelding van uw klant- en factuurnummer. Ook raden wij u aan om de bij ons bekende betaalgegevens te controleren en waar nodig aan te passen. Wijzigingen kunt u heel makkelijk zelf doorvoeren via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen. Zodra de betaling is ontvangen worden de abonnementen weer gedeblokkeerd. U kunt altijd een betaalbewijs sturen aan onze Servicedesk om dit te verspoedigen.
Ik heb een herinnering ontvangen. Wat moet ik doen?
Als u een betalingsherinnering heeft ontvangen, dan kunt u het bedrag handmatig overmaken onder vermelding van uw klant- en factuurnummer. Deze informatie, alsook onze betaalgegevens, vindt u op uw factuur en/of herinnering.
Hoe kan ik mijn facturen inzien?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u uw facturen inzien. Zodra u ingelogd bent klikt u op Je facturen/herinneringen bekijken. Tevens heeft u de mogelijkheid om facturen te downloaden in PDF-formaat.
CMS
Ondersteunen jullie ook CMS-en zoals WordPress en Joomla?
Binnen uw hostingpakket worden de meest gangbare CMS-pakketten (gratis) ondersteund. Denk hierbij aan Joomla, Wordpress, Drupal, Magento, OSCommerce en Concrete5.
Hoe installeer ik een CMS-pakket bij jullie?
U kunt een CMS-pakket bij ons installeren door allereerst dit pakket te downloaden van de website van de CMS-leverancier. De inhoud van het gedownloade bestand pakt u uit. Deze inhoud plaatst u in de map www op de zogenaamde FTP-omgeving. Door uw website te bezoeken kunt u de installatie van het CMS-pakket afronden. Hierbij worden meestal de databasegegevens gevraagd. Deze gegevens kunt u terugvinden en/of instellen via het E-synergy control panel.
Database
Wanneer krijg ik de gegevens van mijn database?
Zodra uw bestelling gereed is kunt u de database en de bijbehorende gegevens aanmaken via het E-synergy control panel.
Kan ik één of meerdere databases aanmaken en deze beheren?
Wanneer u een hostingpakket bij ons afneemt kun u minimaal één database aanmaken. Elk hostingpakket heeft eigen limieten op de hoeveelheid databases die u aan kunt maken. Als u meer databases aan wilt maken dan uw limiet toestaat kunt u een extra MySQL-account afnemen. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u extra databases bestellen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen het desbetreffende hostingpakket aan. Klik op Voeg extra producten toe. U kunt nu een een extra MySQL-account bestellen.
Hoe kan ik een database en een databasegebruiker aanmaken?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u een database aanmaken. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen het desbetreffende hostingpakket aan. Klik op Databases beheren. Via de knop Database toevoegen' kunt u een nieuwe database toevoegen. U kunt een eigen naam geven aan de database of de automatisch ingevulde naam laten staan. Met de knop Database aanmaken' zal de database aangemaakt worden. Nadat de database is aangemaakt kunt u een databasegebruiker aanmaken. Klik hiervoor op Gebruiker toevoegen. U heeft de mogelijkheid om een gebruikersnaam in te voeren of de automatisch ingevulde gebruikersnaam te laten staan. Ook dient u een wachtwoord aan te maken. Deze kunt u laten genereren door ons systeem of kunt u zelf invullen. Bij de optie Toegestane hosts kunt u uw IP-adres invullen. Dit is echter alleen nodig als u gebruik maakt van een extern programma om de database te beheren. U kunt de gebruiker aanmaken door op Gebruiker aanmaken te klikken. Als de database en de gebruiker beiden aangemaakt zijn dient u de gebruiker de juiste rechten te geven op deze database. Klik hiervoor op Rechten toevoegen. U klikt allereerst de desbetreffende gebruiker aan. Vervolgens klikt u de gewenste database aan. U kunt de gebruiker leesrechten, schrijfrechten of lees- en schrijfrechten geven op de database. Klik vervolgens op Rechten toepassen. U heeft nu de gebruiker gekoppeld aan de database.
DNS
Een "@" als hostname invullen werkt niet in jullie systeem. Hoe los ik dit op?
Het '@'-teken wordt gebruikt om de domeinnaam zelf aan te duiden. Deze is niet verplicht en als alternatief kunt u het veld Record leeg laten. Dit is effectief hetzelfde als dat u hier een '@' invult. Sommige providers verzoeken u om een '@' in te vullen voor je domeinnaam bij het DNS-record. In ons systeem hoeft u dit dan niet te doen.
Wat is een TXT record?
Met een TXT of Text record kunt u specifieke informatie toevoegen aan uw domeinnaam. Deze records worden vaak niet voor technische verwijzingen gebruikt, maar als een verificatiemiddel om gemakkelijk te controleren of u de eigenaar bent van een domeinnaam.
Wat is een SRV record?
Met een SRV of Service Record is het mogelijk om een bepaald protocol te definiëren in uw DNS-records. Hierdoor hoeft men niet voor elk protocol een nieuw type record aan te maken (zoals bijvoorbeeld een MX-record), maar kan er van dit type record gebruik gemaakt worden.
Wat is een MX record?
Met een MX of Mail Exchange record kunt u een domeinnaam verwijzen naar een mailsysteem. Een MX-record zorgt voor de correcte afhandeling van de aflevering van inkomende e-mails. Over het algemeen worden er twee of meerdere MX-records ingevuld. Deze worden aangeduid met prioriteiten, waarbij de hoofdserver het laagste getal (bijvoorbeeld 100) heeft. Mocht er iets misgaan bij het afleveren van de e-mail op deze server, dan zal er geprobeerd worden om de mail af te leveren op de tweede mailserver, die aangeduid is met een hoger getal (bijvoorbeeld 200).
Wat is een IPv4- of IPv6-adres?
Een IP-adres is vergelijkbaar met een telefoonnummer. Het is een unieke getallenreeks die toegekend is aan een apparaat, zodat dit apparaat herkend kan worden op op het internet. Er zijn meerdere typen IP-adressen. Sommige adressen zijn alleen bedoeld om te gebruiken in een lokaal netwerk en andere zijn alleen voor testdoeleinden beschikbaar. De adressen waar u het meeste mee te maken heeft als u bezig bent met domeinnaamregistratie en hosting zijn de publieke IP-adressen. Deze adressen zijn ervoor bedoeld om een bepaald systeem of een reeks aan systemen te herkennen op het internet. Ue eigen IP-adres zal waarschijnlijk soms aangepast worden. Onze systemen hebben een vast IP-adres, zodat er geen problemen ontstaan met het verwijzen naar deze systemen. Deze IP-adressen worden door ons beheerd en ingesteld en zult u zelf meestal niet nodig hebben. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een nieuwe variant IP-adressen, namelijk de IPv6-adressen. Vanwege de komst van veel nieuwe internetapparatuur (bijvoorbeeld smartphones en tablets) raken de oude IPv4-adressen op. Met IPv6 is er een veel hogere limiet aan beschikbare IP-adressen. Zonnet maakt zelf al standaard gebruik van zowel Ipv4 als Ipv6-adressen voor haar systemen.
Wat is een CNAME record?
Met een CNAME of Canonical NAME record kunt u een domein-alias maken. Als uw domeinnaam bijvoorbeeld verwijst naar het IP-adres 1.2.3.4 en u wilt voorbeeld.uwdomein.ext ook naar dit adres laten verwijzen, dan kunt u hiervoor een CNAME record aanmaken. De hostname van het record kunt u gebruiken om aan te duiden om welk subdomein het gaat. Hier vult u bijvoorbeeld voorbeeld in. De waarde van het record zal dan het adres zijn waar deze naar dient te verwijzen, bijvoorbeeld uwdomein.ext, waarbij u uwdomein.ext vervangt door uw daadwerkelijke domeinnaam. Dit heeft het voordeel dat als het IP-adres ooit verandert, dit maar op één plaats aangepast hoeft te worden. Een CNAME mag alleen op een subdomein ingesteld worden. Het is dus niet toegestaan om uwdomein.ext' te verwijzen via een CNAME record.
Wat is een A-record?
Met een A of IPv4 record kunt u een domeinnaam verwijzen naar een IPv4-adres. Wij hanteren altijd twee standaard A-records, namelijk één voor het domein zelf en één voor *.domeinnaam. Hierdoor wordt de domeinnaam zelf, zonder toevoegingen, doorverwezen naar het juiste adres. Het record voor *.domeinnaam zorgt ervoor dat alles wat voor de domeinnaam komt en niet gedefinieerd is ook naar het juiste adres verwijst. Hierdoor zal bijvoorbeeld voorbeeld.uwdomein.ext correct verwijzen naar het juiste systeem. Pas als u een nieuw record aanmaakt en voorbeeld.uwdomein.ext bewust naar een ander adres laat verwijzen zal dit veranderen.
Wat is een AAAA-record?
Met een AAAA of IPv6 record kunt u een domeinnaam verwijzen naar een IPv6 adres. Wij hanteren altijd twee standaard AAAA-records, namelijk één voor het domein zelf en één voor *.domeinnaam. Hierdoor wordt de domeinnaam zelf, zonder toevoegingen, doorverwezen naar het juiste adres. Het record voor *.domeinnaam zorgt ervoor dat alles wat voor de domeinnaam komt en niet gedefinieerd is ook naar het juiste adres verwijst. Hierdoor zal bijvoorbeeld voorbeeld.uwdomein.ext' correct verwijzen naar het juiste systeem. Pas als u een nieuw record aanmaakt en voorbeeld.uwdomein.ext bewust naar een ander adres laat verwijzen zal dit veranderen.
Waarom kan ik mijn MX-record niet verwijzen naar een IP-adres?
Een MX-record mag alleen verwijzen naar een CNAME-record. Het is daarom niet mogelijk om deze naar een IP-adres (A- of AAAA-record) te laten verwijzen. U kunt uiteraard wel een A- of AAAA-record instellen op een subdomein en het MX-record naar dit subdomein laten verwijzen door middel van een CNAME-record.
Waarom kan ik geen CNAME aanmaken voor het hoofddomein?
Het hoofddomein mag enkel naar een A- of AAAA-record verwijzen. Daarom mag deze niet naar een CNAME-record verwijzen.
Kan ik de DNS-records van mijn domein aanpassen?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u de DNS-records aanpassen van uw domeinnaam. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen de desbetreffende domeinnaam aan. Vervolgens klikt u op Wijzig DNS instellingen. Met deze optie kunt u de huidige DNS-records inzien en deze aanpassen naar eigen wens. Het is aan te raden om deze instellingen niet zomaar aan te passen. Foutieve instellingen kunnen namelijk voor problemen zorgen bij het benaderen van uw website of de bereikbaarheid van uw e-mailaccounts. De DNS-records zijn niet aan te passen als er nameservers van derden zijn ingesteld. De optie Wijzig DNS instellingen is dan niet aanwezig.
Is het mogelijk om nameservers of DNS-records in te voeren voordat ik een domein verhuis of registreer?
Ja, dat is mogelijk. Om de nameservers of DNS-records op voorhand in te stellen dient u tijdens uw bestelling deze domeinnaam te configureren bij de stap Configureer domeinnaam. De gegevens die u vervolgens invoert (nameservers of DNS-records) zullen dan door ons systeem ingesteld worden. Dit wordt pas actief nadat de registratie of verhuizing voltooid is.
Domeinnaam
Mijn domeinnaam is via een andere provider geregistreerd. Kan ik deze gebruik laten maken van jullie nameservers?
Het is mogelijk om een hostingpakket af te nemen terwijl de domeinnaam ergens anders geregistreerd is. Wanneer je bij ons een hostingpakket hebt kun je gebruik maken van onze nameservers. De correcte instellingen kun je dan terugvinden via het control panel.
Kan ik mijn domeinnaam direct na registratie verhuizen?
Bij sommige domeinen geldt een restrictie op het verhuizen direct na een registratie. Voor bijvoorbeeld .com-domeinen geldt dat zij binnen 60 dagen na de registratie of een eerdere verhuizing niet verhuisd mogen worden. Mocht je van een bepaalde domeinnaam willen weten of dit het geval is of heb je andere vragen? Neem dan contact op met onze Servicedesk.
Wat is URL-cloaking?
URL-cloaking kan ingeschakeld worden als u een WWW-pointer (redirect) instelt op uw domeinnaam. Bezoekers op deze domeinnaam worden doorgestuurd naar een ander adres via de WWW-pointer. Normaliter zal het adres in de adresbalk verspringen naar het nieuwe adres. Door URL-cloaking verandert dit adres niet. Let op: als u URL-cloaking inschakelt kan dit een nadelig effect hebben op uw ranking in zoekmachines!
Als ik URL-cloaking inschakel krijg ik een witte pagina te zien. Hoe kan dit?
Niet alle websites staan toe dat ze met gebruik van URL-cloaking geladen worden. Als een website dit niet toestaat zal de pagina leeg (wit) blijven of zal er een melding verschijnen. Bij het gebruik van URL-cloaking wordt de website waarnaar verwezen wordt ingeladen in een zogeheten 'frame'. Hierdoor wordt de website binnen een bestaande pagina geladen. Deze manier van inlezen wordt door sommige websites niet toegestaan, meestal vanwege veiligheidsredenen. Als dit het geval is dient u URL-cloaking uit te schakelen, aangezien de redirect anders niet naar behoren zal gaan functioneren.
Mijn domeinnaam staat in quarantaine. Wat betekent dit?
Als uw domeinnaam in quarantaine staat betekent dit dat deze is 'bevroren'. Voordat een domeinnaam volledig vrijgegeven wordt voor registratie, komt deze meestal in een quarantaineperiode terecht. Hierdoor heeft de laatste eigenaar van de domeinnaam de mogelijkheid om deze verwijdering ongedaan te maken. Als u uw domeinnaam uit quarantaine wilt laten halen, dan kunt u contact opnemen met onze Servicedesk. Zij kunnen u meer informatie geven over de juiste procedure en de kosten. Alleen de eigenaar van de domeinnaam is gemachtigd om het domein uit quarantaine te laten halen. Hiervoor hebben wij, naast het verzoek om de domeinnaam uit quarantaine te halen, ook een scan/kopie van het legitimatiebewijs van de eigenaar nodig. Als de domeinnaam op naam van een bedrijf geregistreerd staat hebben wij ook een uittreksel van de Kamer van Koophandel nodig.
Kan ik mijn domeinnaam verhuizen als deze een transferlock heeft?
Het is niet mogelijk om een domeinnaam te verhuizen als deze een zogeheten transferlock heeft. Een dergelijke status voorkomt juist dat een domeinnaam verhuisd kan worden. De lock kunt u zelf verwijderen. Zie hiervoor ook Kan ik de transferlock van mijn domeinnaam verwijderen?
Kan ik de transferlock van mijn domeinnaam verwijderen?
Ja, dat is mogelijk via het control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen. Als u ingelogd bent klikt u onder Abonnementen' op de betreffende domeinnaam. Achter de regel Status klikt u op Wijzig. U kunt nu aangeven dat de domeinnaam gaat verhuizen. Zodra u dit opslaat weet ons systeem dat u uw domeinnaam wenst te verhuizen en zal daardoor de transferlock automatisch verwijderen.
Kan ik mijn domeinnaam intern verhuizen naar een andere klant?
Ja, dit is mogelijk door het domein te pushen naar een andere klant. Zie ook Hoe kan ik mijn abonnementen overdragen aan een andere klant van jullie?
Kan ik meerdere domeinnamen tegelijk registreren of verhuizen?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u meerdere domeinnamen tegelijk bestellen. Zodra u ingelogd bent klik u op de optie Direct bestellen. U kunt nu meerdere domeinnamen controleren op beschikbaarheid met de optie Controleer tegelijkertijd verschillende domeinnamen'.
Kan ik de bezoekers van mijn website doorsturen naar een ander adres?
Ja, dit is mogelijk. Uw bezoekers kunnen doorgestuurd worden op adresniveau met behulp van een zogenaamde WWW-pointer. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u deze WWW-pointer instellen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen' op de desbetreffende domeinnaam. Klik vervolgens op Beheer WWW-pointer. Hier kunt u een website-adres (URL) opgeven waarnaar de bezoekers van uw domeinnaam doorgestuurd moeten worden. Als uw domeinnaam nog geen WWW-pointer heeft, dan worden de DNS-records van het domein aangepast bij het instellen van de pointer. Hierdoor kan het enkele uren (tot maximaal 24 uur) duren voordat de pointer volledig werkt. De WWW-pointer zal niet functioneren als u geen gebruikmaakt van onze nameservers. Onze WWW-pointers ondersteunen URL-cloaking. Meer informatie hierover vindt u bij Wat is URL-cloaking?.
Ik heb mijn hosting elders ondergebracht. Kan ik mijn domeinnaam hier naar laten verwijzen?
Het is mogelijk om uw domeinnaam te laten verwijzen naar een andere hostingprovider. Hiervoor dienen de nameservers of de DNS-records van de domeinnaam worden aangepast. Welke gegevens u dient te gebruiken kunt u opvragen bij de provider waar uw website gehost wordt/ondergebracht is.
Hoe verhuis ik mijn domeinnaam als ik deze al toegevoegd heb als ‘Extern geregistreerde domeinnaam’?
U kunt hiervoor een verzoek per e-mail indienen bij onze Servicedesk. Hierbij dient u in ieder geval door te geven om welke domeinnaam het gaat, de autorisatiecode van deze domeinnaam en dat u akkoord bent met de kosten van de verhuizing of (als u een 'Prepaid-account' heeft) wij de kosten mogen verrekenen met uw online saldo (borg).
Hoe verhuis ik een domeinnaam naar jullie?
Als u al klant bent bij Zonnet kunt u via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen een nieuwe bestelling plaatsen. Zodra u ingelogd bent klikt u op Bestellen. Bent u nog geen klant? Dan kunt u via de pagina https://www.zonnet.nl/domeinnaam de domeinchecker gebruiken om uw domeinnaam te verhuizen.
Hoe verander ik de houdergegevens van mijn domeinnaam?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u de houdergegevens van uw domeinnaam aanpassen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen de desbetreffende domeinnaam aan. Vervolgens klikt u op 'Wijzig houdergegevens en/of contactpersonen. Voor sommige extensies worden er kosten in rekening gebracht als deze gegevens gewijzigd worden. Dit wordt aangegeven bij het wijzigen van deze gegevens.
Hoe maak ik een domeinalias aan?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u aliassen aanmaken op uw hostingpakket. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik nu op Website aliassen beheren. Daar kunt u het gewenste (sub)domein toevoegen aan het hostingpakket en bestaande aliassen aanpassen. Het gewenste (sub)domein dient u wel naar dit pakket te laten verwijzen. Hiervoor kunt u het IP-adres van de webserver invullen bij de DNS-records van het (sub)domein. U kunt contact opnemen met onze Servicedesk als u meer informatie wilt ontvangen over deze instellingen.
Hoe kan ik een subdomein op mijn hostingpakket aanmaken?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u subdomeinen aanmaken. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen het betreffende hostingpakket aan. Klik nu op Subdomeinen beheren. Met de knop Subdomein toevoegen kunt u een nieuw subdomein toevoegen aan uw hostingpakket.
Eigen domein e-mail
Hoe log ik in op de webmail?
Ga naar https://www.zonnet.nl/inloggen en log links bij ‘Inloggen Webmail’ in met het hele mailadres en het bijbehorende wachtwoord wat u ontvangen heeft per mail.
Let op, dit zijn andere inloggegevens dan die van het Control Panel. Wanneer u inlogt in het control panel met het wachtwoord van het mailadres, kunt u alleen dit mailadres beheren maar niet de mail uitlezen.
Wanneer u inlogt via de URL https://webmail.zonnet.nl/ hoeft alleen uw gebruikersnaam (gedeelte voor het '@'-teken) en het wachtwoord voor de e-mail ingevuld te worden.
Hoe stel ik mijn e-mailadres in op Thunderbird?
Voor het aanmaken van een e-mailaccount in Thunderbird doorloopt u de volgende stappen:
- 1. Open Thunderbird
- 2. Klik op het tabblad Extra
- 3. Kies Accountinstellingen
- 4. Klik linksonder op Accountopties
- 5. Klik op E-mailaccount toevoegen
- 6. Vul bij Naam uw weergavenaam (Voornaam+Achternaam) in
- 7. Vul bij E-mailadres uw emailadres in
- 8. Vul bij Wachtwoord het wachtwoord van het e-mailadres in
- 9. Klik op Volgende
- 10. Vul bij Gebruikersnaam het e-mailadres in dat u wilt stellen
- 11. Vul bij Inkomende mail server de naam op van de inkomende mail server. Deze informatie staat in de opleverbrief die u van ons ontvangen heeft
- 12. Kies bij Beveiliging voor Auto
- 13. Vul bij Uitgaande mail server de naam op van de uitgaande mail server. Deze informatie staat in de opleverbrief die u van ons ontvangen heeft
- 14. Klik op Account aanmaken
Hoe stel ik mijn e-mailadres in op een Iphone/Ipad?
Voor het aanmaken van een e-mailaccount doorloopt u de volgende stappen:
- 1. Open Instellingen en selecteer het tabblad Mail, contacten, agenda's. Selecteer Voeg account toe
- 2. Selecteer Anders
- 3. Selecteer Voeg e-mailaccount toe
- 4. Vul bij Naam de naam in zoals het account in uw e-mailprogramma komt te staan
- 5. Vul bij E-mailadres het e-mailadres in dat u wilt aanmaken
- 6. Vul bij Wachtwoord het wachtwoord van uw mailbox in
- 7. Kies bij Authenticatie/identiteitscontrole voor Wachtwoord
- 8. Klik op Volgende
- 9. Selecteert de optie IMAP
- 10. Vul bij Naam uw weergavenaam (Voornaam+Achternaam) in
- 11. Vul bij E-mailadres het e-mailadres in dat uw wilt aanmaken
- 12. Geef bij Omschrijving een omschrijving van het e-mailaccount op. Bijvoorbeeld E-mail werk
- 13. Vul bij Inkomende mail server de naam op van de inkomende mail server. Deze informatie staat in de opleverbrief die u van ons ontvangen heeft
- 14. Vul bij Gebruikersnaam het e-mailadres in dat u wilt stellen
- 15. Vul bij Wachtwoord het wachtwoord van het e-mailadres in
- 16. Vul bij Uitgaande mail server de naam op van de uitgaande mail server. Deze informatie staat in de opleverbrief die u van ons ontvangen heeft
- 17. Klik op Opslaan
Hoe stel ik mijn e-mailadres in op Apple Mail?
Voor het aanmaken van een e-mailaccount in Apple Mail doorlopt u de volgende stappen:
- 1. Klik op Mail
- 2. Klik op Voorkeuren
- 3. Klik op het tabblad Accounts
- 4. Klik op het plusteken ('+') om het e-mailaccount toe te voegen
- 5. Vul bij Accountegegevens de naam van het e-mailaccount in. Deze naam mag u zelf verzinnen. (Bijvoorbeeld E-mail werk)
- 6. Vul bij E-mailadres het e-mailadres in dat u wilt instellen. Deze informatie staat in de opleverbrief die u van ons ontvangen heeft
- 7. Vul bij Wachtwoord het wachtwoord van het e-mailadres in
- 8. Geef bij Inkomende server aan of u een POP-3 of IMAP account aan wilt maken
- 9. Vul de gegevens van het e-mailaccount in. De opties Omschrijving, Gebruikersnaam en Wachtwoord zijn gelijk aan de gegevens die u in het eerste scherm heeft ingevuld
- 10. Vul bij Mailserver de inkomende mailserver in. De naam van de inkomende en uitgaande mailserver is mailserver.ext, waarbij u mailserver.ext vervangt door de naam van uw mailserver. Deze naam vindt u in uw abonnementenoverzicht in het E-synergy control panel, onder het betreffende hostingpakket. Indien u een opleverbrief heeft gekregen van uw e-mailadres, dan zijn deze gegevens ook in deze brief te vinden.
- 11. Vul bij Uitgaande server de naam van de uitgaande mailserver in. Dit is normaal gesproken mail.uwdomein.ext, waarbij u jedomein.ext vervangt door uw eigen domeinnaam. Het kan zijn dat uw ADSL-provider poorten geblokkeerd heeft voor het verzenden van e-mails. Mocht u geen e-mails kunnen verzenden, dan kunt u proberen om de poort aan te passen. Wij bieden ondersteuning voor de poorten 25, 2025 en 587
- 12. Overige gegevens. Waar gevraagd, dient u geen SSL of beveiligde verbinding in te stellen. Als authenticatiemethode stelt je Wachtwoord in
- 13. Klik op Volgende
Hoe maak ik een mailinglijst aan?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u meerdere mailinglijsten aanmaken. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op Mailing lijsten beheren. Klik op Mailinglijst toevoegen om een nieuw mailinglijst aan te maken. U kunt een onbeperkt aantal contacten aan een mailinglijst toevoegen.
Hoe kan ik ongewenste e-mailberichten tegenhouden?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u uw e-mailaccounts beheren. Hierbij heeft u de mogelijkheid om spaminstellingen aan te passen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op E-mail accounts beheren. In het overzicht van uw e-mailaccounts heeft u de mogelijkheid om de spaminstellingen van elk e-mailadres te beheren. Als u de spamfilter inschakelt dient u een score te kiezen. Aan de hand van deze score worden de berichten gefilterd. Als u een lage score kiest zal de filter een strengere controle uitvoeren dan wanneer u een hoge score kiest. Het is ook mogelijk om een black- of whitelist in te stellen. Hiermee kunt u specifieke e-mailadressen of volledige domeinen (door @domeinnaam in te vullen) blokkeren (blacklisten) of juist toestaan (whitelisten).
Hoe kan ik een nieuw e-mailadres aanmaken?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u een nieuw e-mailadres aanmaken. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op E-mail accounts beheren. Klik op de knop E-mail account toevoegen om een nieuw e-mailadres aan te maken. Geef nu aan welk e-mailadres u wilt aanmaken. Geef de gewenste hoeveelheid e-mailruimte op voor dit e-mailadres. Als u deze op Ongelimiteerd zet, zal het account zoveel ruimte kunnen gebruiken als uw hostingpakket toestaat. Let hierbij wel op dat de ruimte van verschillende e-mailaccounts van dit pakket bij elkaar op zal worden geteld. U kunt zelf een wachtwoord invullen of deze laten genereren door ons systeem. Ook heeft u de mogelijkheid om een forward in te stellen als dit gewenst is. U kunt het e-mailadres nu aanmaken door op de knop Opslaan aan te klikken.
Hoe kan ik een e-mailadres aanpassen?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kun u een bestaand e-mailadres aanpassen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op E-mail accounts beheren. Met de optie Wijzig (een klein potlood/map icoon) heeft u de mogelijkheid om de verschillende opties van het e-mailadres aan te passen.
Welke poorten kan ik gebruiken voor het verzenden van e-mails?
Voor het verzenden van e-mails kunt u de volgende poorten gebruiken: 25, 2025 en 587. Echter wordt tegenwoordig vaak poort 25 standaard geblokkeerd door veel internetproviders. Wij adviseren daarom om één van de andere poorten te gebruiken.
Welke poorten kan ik gebruiken voor het ophalen van e-mails?
De poort die u dient te gebruiken voor de inkomende e-mailserver is afhankelijk van het e-mailprotocol dat u gebruikt. Maakt u gebruik van het POP3-protocol? Dan dient u poort 110 te gebruiken. Maakt u gebruik van het IMAP-protocol? Dan dient u poort 143 te gebruiken.
Wat zijn fallbackservers?
Fallbackservers dienen als back-up voor onze primaire e-mailservers. Als één van onze primaire e-mailservers een storing heeft zullen de fallbackservers automatisch ingeschakeld worden en de afhandeling van de e-mailberichten overnemen. Op het moment dat de primaire e-mailserver weer online is zullen de fallbackservers de e-mailberichten alsnog afleveren bij de primaire e-mailserver.
Wat is SMTP?
SMTP of Simple Mail Transfer Protocol wordt gebruikt om e-mails te verzenden. Als u een e-mail via uw e-mailprogramma of onze online webmail verzendt, dan zal dit via SMTP verlopen.
Wat is POP3?
POP3 of Post Office Protocol versie 3 wordt gebruikt om e-mailberichten op te halen. Veel e-mailprogramma's maken van dit protocol gebruik om je e-mailberichten, die bij ons op de mailserver opgeslagen staan, binnen te halen. Bij POP3 accounts is het niet mogelijk om uw accounts te synchroniseren. U kunt echter wel aangeven dat berichten pas na een bepaalde periode verwijderd worden van onze server. Dit heeft als voordeel dat u niet snel de limieten bereikt van uw hostingpakket.
Wat is jullie SMTP-server?
Als SMTP-server (uitgaande mailserver) kunt u gebruik maken van mail.uwdomein.ext, waarbij u uwdomein.ext vervangt door uw domeinnaam.
Wat is jullie POP-server?
Als POP-server (inkomende mailserver) kunt u gebruik maken van mail.uwdomein.ext, waarbij u uwdomein.ext vervangt door uw domeinnaam.
Wat is jullie IMAP-server?
Als IMAP-server (inkomende mailserver) kun je gebruik maken van mailserver.ext, waarbij je mailserver.ext vervangt door de naam van jouw mailserver. Deze naam vind je via jouw abonnementenoverzicht in het E-synergy control panel, onder het hostingpakket.
Wat is IMAP?
IMAP staat voor Internet Message Access Protocol. Dit is een van de protocollen welke gebruikt wordt voor het verzenden/ophalen van e-mail. Als u gebruik maakt van meerdere apparaten om uw e-mails te ontvangen (zoals bijvoorbeeld een laptop of smartphone) dan is het aan te raden om een IMAP account in te stellen. IMAP synchroniseert uw berichten waardoor u dezelfde e-mails op elk apparaat heeft. Een nadeel hierbij is dat alle mails op een centrale plek opgeslagen worden. Dit is onze server, waarop u gelimiteerde e-mailruimte heeft.
Kan ik een eigen e-mailserver instellen?
Het is mogelijk om een eigen e-mailserver in te stellen. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u dit instellen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op Wijzig achter de regel Mailafhandeling door. Let op: Doordat u deze optie wijzigt zullen e-mails niet via onze systemen maar via uw eigen e-mailserver afgehandeld worden. Als u een eigen e-mailserver instelt zullen de huidige e-mailaccounts en instellingen zoals u die bij ons ingesteld heeft verwijderd worden! Via de DNS-instellingen van de domeinnaam kunt u de juiste instellingen maken zodat de e-mails daadwerkelijk naar de nieuwe systemen gaan verwijzen. Standaard maakt u geen gebruik meer van onze fallbackservers als u een eigen e-mailserver instelt. Wij kunnen dit wel voor u instellen. Hiervoor kunt contact opnemen met onze Servicedesk.
Kan ik een automatisch bericht instellen op mijn e-mailaccount?
Het is mogelijk om een automatisch antwoord in te stellen op uw e-mailadres. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u dit instellen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op E-mailaccounts beheren. In het overzicht van uw e-mailaccounts heeft u nu de mogelijkheid om een automatische antwoord in te stellen voor een e-mailadres.
Is authenticatie vereist bij jullie SMTP-server?
Voor onze SMTP-server is authenticatie vereist. U dient als authenticatiemethode Wachtwoord te gebruiken. Daarnaast dient u ook een gebruikersnaam en wachtwoord in te stellen. Deze zijn gelijk aan de gegevens voor de inkomende e-mailserver.
FTP
Hoe kan ik een FTP-account aanmaken of aanpassen?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u uw FTP-accounts beheren. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Klik op FTP accounts beheren. U kunt een FTP-account toevoegen als de limieten van uw pakket dit toestaan door op de knop FTP account toevoegen te klikken. Als u een bestaande gebruiker wilt wijzigen kunt u het kleine icoon (potlood/map) achter de FTP-gebruiker aanklikken. U kunt een wachtwoord instellen voor de gebruiker. Deze kunt u laten genereren door ons systeem of kunt u zelf verzinnen. De Directory mag u leeg laten, behalve als u ervoor wilt zorgen dat deze gebruiker in een specifieke map komt na het inloggen op de FTP-omgeving. Het is belangrijk dat, als u hier een map invult, deze map al bestaat op de FTP-omgeving. Door op de knop Opslaan te klikken zullen de instellingen doorgevoerd worden.
Hoe kan ik verbinding maken met de FTP-omgeving?
Als u een FTP-account bij ons heeft aangemaakt kunt u verbinding maken met de zogenaamde 'FTP-omgeving'. De FTP-omgeving geeft u de mogelijkheid om de bestanden van uw website te uploaden, in te zien en te wijzigen. Hiervoor heeft u de FTP-host (wat over het algemeen ftp.uwdomein.ext zal zijn, waarbij u uwdomein.ext vervangt door uw eigen domeinnaam) nodig. Daarnaast heeft u een gebruikersnaam en wachtwoord nodig van dit FTP-account. Deze gegevens verlenen u toegang tot uw FTP-omgeving. Vraagt uw FTP-programma daarnaast om een uploaddirectory? Dan kunt u hierbij de map www of /www instellen.
Kan ik meerdere gebruikers toegang geven tot de FTP-omgeving?
Als uw hostingpakket toestaat dat u meerdere FTP-gebruikers kunt aanmaken, dan is dit mogelijk. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u uw FTP-accounts beheren.
Waarom krijg ik de foutmelding ‘Too many connections’ of ‘Teveel verbindingen’ bij mijn FTP-programma?
Dit probleem kan drie verschillende oorzaken hebben:
- 1. Meerdere gebruikers op een locatie Als er meerdere gebruikers vanaf één locatie verbinding maken met onze FTP-server, kan dit deze foutmelding als gevolg hebben. Vanwege veiligheidsredenen zijn er niet meer dan vijf gebruikers vanaf hetzelfde IP-adres toegestaan op de FTP-omgeving van een account
- 2. Meerdere verbindingen vanuit jouw FTP-programma Bij de instellingen van uw FTP-programma kan aangegeven worden wat het maximaal aantal verbindingen met de FTP-server mag zijn. Het is aan te raden om deze instelling op '1' te zetten. Dit voorkomt dat het FTP-programma meerdere verbindingen naar de FTP-server openzet
- 3. Modem/router Het komt soms voor dat er vanuit een modem/router meerdere verbindingen door worden gezet naar onze server. Vaak is de oplossing om uw modem/router uit te schakelen en opnieuw in te schakelen na één minuut
Hoe kan het dat mijn bestanden leeg (0 KB) worden geüpload?
Als uw bestanden leeg (0 KB) worden geplaatst op de FTP-omgeving is dit meestal te wijten aan een overschrijding van de beschikbare webruimte. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u het huidige verbruik inzien. Wanneer uw website de limieten van het hostingpakket overschreden heeft is het aan te raden om te controleren of u overbodige/verouderde bestanden kunt verwijderen van uw FTP-omgeving. Als dit niet mogelijk is kunt u altijd extra webruimte bestellen via het E-synergy control panel.
Hosting
Wat is een Shared hostingpakket?
Een hostingpakket heeft u nodig om een website te plaatsen of e-mailaccounts aan te maken. Onze pakketten zijn bekend als zogenaamde 'Shared hostingpakketten'. Dit betekent dat u de gebruikte systemen voor uw website of e-mailaccounts deelt met verschillende andere gebruikers. Uiteraard zijn onze servers goed afgeschermd en is het niet mogelijk om data van andere gebruikers in te zien.
Worden er backups gemaakt?
Wij maken dagelijks een zogenaamde 'crash-and-recovery' backup van onze servers. Hiermee kunnen wij gemakkelijk een complete server herstellen mocht deze crashen. Helaas is het niet gemakkelijk om vanuit deze back-ups een enkele website te herstellen. Hiervoor worden extra kosten in rekening gebracht. U kunt contact opnemen met onze Servicedesk als u hier meer informatie over wilt krijgen.
Wat is een .htaccess bestand?
Een .htaccess bestand kunt u zien als een configuratiebestand voor uw website. Via dit bestand kunt u allerlei instellingen maken die de werking van de website aanpassen. U kunt bijvoorbeeld eigen foutpagina's instellen, doorstuurregels opgeven en zelfs de werking van PHP beinvloeden. Daarnaast zijn er nog diverse opties, waaronder het instellen van de timezone, de caching van de website en toegang van bezoekers vanaf bepaalde locaties verlenen of blokkeren. Indien er een .htaccess bestand geplaatst moet worden is het raadzaam om deze in Kladblok te maken en niet in tekstverwerkers. Als u het bestand vervolgens opslaat als htaccess.txt, kunt u het probleemloos op onze server plaatsen. Eenmaal geplaatst dient u de naam wijzigen naar .htaccess (let op de punt voor de bestandsnaam!). Het kan voorkomen dat een .htaccess niet te zien is op uw FTP-omgeving. Dit komt omdat bestanden met een punt voor de naam als verborgen bestanden gezien worden. Als u in uw FTP-programma aangeeft dat verborgen bestanden getoond mogen worden, krijgt u het bestand wel te zien.
Wat gebeurt er als ik de limieten van mijn hostingpakket bereik?
Onze hostingpakketten kennen drie limieten:
- 1) Webruimte: Als u de limieten van je webruimte overschrijdt, zal het plaatsen van nieuwe bestanden of bewerken van huidige bestanden op deze ruimte fouten opleveren. De bestanden zullen opgeslagen worden met een grootte van 0 bytes en het bestand zal leeg zijn. Sommige websites schrijven zelf informatie weg, waardoor deze problemen voor kunnen komen zonder dat u zelf wijzigingen heeft doorgevoerd.
- 2) E-mailruimte: Indien u de e-mailruimte heeft overschreden, is het niet mogelijk om e-mailberichten te ontvangen. De afzender van een e-mailbericht, gericht aan u, zal een foutbericht terugkrijgen, waarin aangegeven is dat het bericht niet afgeleverd kon worden. De reden hierbij zal user over quota zijn, wat betekent dat de e-mailaccount vol zit.
- 3) Dataverkeer: Indien u over de dataverkeerlimiet gaat, zult u van ons een melding krijgen en zullen wij hiervoor extra kosten in rekening moeten brengen. Indien dit zich structureel voordoet, is het echter raadzaam om uw ruimte uit te breiden met extra dataverkeer, aangezien er bij incidentele overschrijdingen hogere kosten per Mb zullen worden berekend.
Waar kan ik de statistieken van mijn website inzien?
Wij bieden de statistieken aan via http://stats.uwdomein.ext, waarbij u uwdomein.ext vervangt door uw eigen domeinnaam. De statistiekenpagina is afgeschermd met een inlogpagina. U kunt met uw FTP-gegevens inloggen om de statistieken van uw website in te kunnen zien.
Waar kan ik informatie over de PHP-configuratie van mijn hostingpakket vinden?
De technische informatie van uw hostingpakket kunt u opvragen door het adres http://webserver/info.php te bezoeken op het internet. Hierbij dient u wel wel de naam van de webserver te gebruiken in plaats van webserver. Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u deze naam terugvinden. Zodra u ingelogd bent klik u onder de optie Abonnementen het desbetreffende hostingpakket aan. U vindt in het overzicht van uw hostingpakket de webservernaam.
Waar kan ik het verbruik van mijn hostingpakket inzien?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u het verbuik van uw website terugvinden. Zodra u ingelogd bent klikt onder de optie Abonnementen het desbetreffende hostingpakket aan. In het overzicht van dit pakket vindt u het huidige verbruik terug.
Waar kan ik de logbestanden van mijn website vinden?
De logbestanden worden automatisch aangemaakt binnen uw FTP-omgeving. Zodra u ingelogd bent op de FTP-omgeving, kiest u voor de map logs. U kunt naar de desgewenste datum navigeren door eerst de map met het gewenste jaar, gevolgd door de map met de gewenste maand en hierna de map met de gewenste dag aan te klikken. Deze bestanden geven informatie over gebeurtenissen op uw website. Het is raadzaam deze bestanden te raadplegen als u problemen ondervindt met uw website.
Moet ik een andere computer aanschaffen als ik een Linux hostingpakket afneem?
Nee, dat is niet nodig. Een Linux hostingpakket geeft enkel aan dat de diensten die u bij ons afneemt via dit pakket op Linux-systemen zullen draaien. Dat is een groot voordeel, aangezien de kosten hierdoor lager gehouden kunnen worden en veel websites juist geschikt zijn voor Linux systemen. Het pakket heeft echter geen invloed op de computer die u gebruikt, waardoor het niet uitmaakt of u bijvoorbeeld Windows of een Mac gebruikt.
Kan ik mijn hostingpakket up- of downgraden?
Ja, via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u uw hostingpakket up- of downgraden. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen het desbetreffende hostingpakket aan. Vervolgens klikt u op Up- of downgraden. Upgrades zullen per direct uitgevoerd worden. Downgrades worden aan het einde van het contract van het huidige pakket doorgevoerd.
Is het mogelijk om SSH-toegang te krijgen?
Bij onze Shared hostingpakketten is het niet mogelijk om SSH-toegang te krijgen.
Is het mogelijk om cronjobs in te stellen?
Bij onze Shared hostingpakketten is het mogelijk om cronjobs in te stellen. U kunt contact opnemen met onze Servicedesk als u hier meer informatie over wilt krijgen.
Is er een limiet op de hoeveelheid e-mails welke ik tegelijkertijd kan verzenden vanaf mijn website?
Ja, er is een limiet op de hoeveelheid e-mails die verzonden kunnen worden. De limiet is ingesteld op maximaal 25 berichten per 5 minuten met maximaal 500 berichten per 24 uur. Indien er extra berichten verzonden worden, bestaat de kans dat deze niet correct verzonden worden. Als er dusdanig veel berichten verzonden worden kan er besloten worden om de website tijdelijk te blokkeren, aangezien een grote hoeveelheid berichten kan leiden tot overlast. Als er grote hoeveelheden e-mails verzonden moeten worden dan kunt u meestal via uw website instellen dat er 25 berichten per 5 minuten verzonden worden. Ook is het mogelijk dat u een mailinglist aanmaakt via uw E-synergy control panel. Een dergelijke mailinglist zal de berichten voor u in delen verzenden. Bij gebruik van de mailinglist mogen wel meer dan de 500 berichten per 24 uur verzonden worden.
In welke volgorde kijkt jullie server naar de index-bestanden?
Als u meerdere index-bestanden in dezelfde map heeft staan dan worden deze niet willekeurig geopend. Onze servers zijn zo ingedeeld dat deze een standaard volgorde hanteren. Linux servers: Als eerste 'index.htm', dan de 'index.html', 'index.cgi', 'index.pl', 'index.php' en tenslotte de 'index.xhtml'. Windows servers: Als eerste de 'index.aspx', dan de 'default.aspx', 'index.asp', 'index.html' en tenslotte de 'index.htm'. Mocht u bij uw Linux hostingpakket een andere extensie willen openen dan het index-bestand, dan kunt u dit in uw .htaccess bestand toevoegen.
Hoe vraag ik een hostingpakket aan?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u een hostingpakket toevoegen aan uw domeinnaam. Als u deze domeinnaam bij ons geregistreerd heeft klikt u onder de optie Abonnementen de desbetreffende domeinnaam aan. Klik vervolgens op Voeg hostingpakket toe om zo een nieuw hostingpakket te bestellen. Het is mogelijk om een hostingpakket te koppelen aan een domeinnaam die niet bij ons geregistreerd is. Hiervoor klikt u op Hostingpakket op extern domein aanvragen. Tip: Veel klanten vinden het fijn om alvast een hostingpakket bij ons aan te vragen voordat het domein verhuisd wordt. De website kan getest worden op het nieuwe hostingpakket en e-mailaccounts kunnen alvast gereed gemaakt worden. Zolang de nameservers nog niet omgezet zijn naar onze nameservers kunt u een verbinding opzetten met een preview van de website. Deze previewlink ontvangt u van ons per e-mail bij het aanvragen van het hostingpakket.
Hoe verhoog ik (delen van) mijn hostingpakket?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u extra producten toevoegen aan uw hostingpakket. Ook kunt u uw hostingpakket up- of downgraden. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen het desbetreffende hostingpakket aan. Via de optie Voeg extra producten toe kunt u uitbreidingen toevoegen aan het pakket. Met de optie Up- of downgraden kunt u uw pakket up- of downgraden naar een ander hostingpakket.
Hoe verander ik de PHP-instellingen van mijn Linux hostingpakket?
Via het E-synergy control panel op https://www.zonnet.nl/inloggen kunt u de PHP-instellingen aanpassen. Zodra u ingelogd bent klikt u onder de optie Abonnementen op het desbetreffende hostingpakket. Vervolgens klikt u op PHP instellingen beheren. U kunt nu de verschillende PHP-instellingen beheren. Wijzigingen in deze opties treden binnen 15 minuten in werking.
Hoe noem ik de eerste pagina van mijn website?
Noem de eerste pagina van uw website voor een Linux server index.html, index.htm, index.cgi, index.pl, index.php of index.xhtml. Bij een Windows server is dat index.aspx, default.aspx, index.asp, index.html of index.htm.
Contactformulier
Staat het antwoord er niet bij? Neem contact met ons op.
Uw Zonnet-team beantwoordt uw vraag graag.
U kunt deze hier deblokkeren.
POSTADRES
IMPACT 75
6921 RZ DUIVEN
BTW
NL860997686B01
KVK
77404548
Bedankt voor uw bericht.
Uw Zonnet-team beantwoordt uw vraag graag.